פתח תפריט ניווט

קטגוריות ראשיות

04-992-9029
דברו איתנו בווטסאפ
קיבוץ משמרות 378400
ריהוט מ-100% עץ מלא
04-9929029

פורמלדהיד – מה זה ומה הסכנות שבו


 

כולנו יודעים שעץ טבעי הוא חומר גלם חזק ועמיד לאורך שניםאבל הרבה לא יודעים שהוא גם חומר הגלם הידידותי והבריא ביותר כאשר מדובר בריהוט ובמיוחד בריהוט לחדרי ילדים ונוערתהליך הבנייה והעיבוד של רהיטים מעץ מלא מבטיח קבלת רהיט בטיחותי ועמיד בעבור הילדיםרהיט מעץ מלא יחזיק מעמד לאורך שנים רבות ויוכל לעבור מילד אחד לילד אחר ולשמש את המשפחה לאורך זמן רבהעץ עמיד בפני רטיבות ומתאים לתנאי מזג האוויר בישראל.

במאמר זה נכיר לכם רכיב בשם פורמלדהידמדובר בחומר כימי שנמצא בהרבה מאוד חפצים בסביבתינו וביניהם גם ריהוט לחדרי ילדים ונוער (אבל גם במטבחים ועוד).

הפורמלדהיד עלול להמצא בתחליפי עץ מהונדסים כגוןסיביתסנדוויץ, MDF וכו‘. מקורו לרוב בשרף או בדבק המשמש להדבקת שבבי העץ ליצירת תחליף העץ’, serif;">. תחליפי עץ אלו נפוצים ביותר בחדרי ילדים ונוערהם נחשבים חומר גלם זול יותר מעץ מלא ולכן מוזילים את עלות הייצור של הרהיטמעבר לאופציה שהם מכילים את הפורמלדהיד יש להם חסרונות נוספים כגוןשימוש רב בדבקים כימייםרגישות גבוהה מאוד למים ולרטיבות ועוד (יותר פרטים ראו במאמר "עץ מלא לעומת תחליפי עץ שונים").


 

הפורמלדהיד הוא חסר צבע ובעל ריח חריף וידוע כגורם לתופעות הבאות:

  • גירוי ייתר בעיין.

  • קשיי נשימה.

  • בחילות.

  • גירוי באף ובגרון.

בנוסףבשנת 2004 קבע הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן כי פורמלדהיד הוא מסרטן וודאי.
למרות שיש התקדמות בהגבלות של השימוש בחומר מסוכן זה ובחלק מהמקומות נאסר השימוש בו באופן מוחלט לא ניתן להסביר מדוע למרות הידע הרב בנושא חומר מסוכן זה עדיין ניתן למצוא אותו במקומות רבים ללא אכיפה מתאימה.

 

  • חשוב לדעת:

    פורמלדהיד מתנדף מהר יותר בחוםהחום גורם לדבק להפוך לגז ולהשתחרר לחלל האוויר.
    הפתרוןלהרחיק עץ דחוס (סיבית, MDF וכו ממקור חום כגון חשיפה לשמש ותנורים.

  • פורמלדהיד גורם לאלרגיות. חשיפה ממושכת לרהיטים המורכבים מתחליפי עץ שונים עלולה לחשוף את הילד לפורמלדהיד ובכך להוות זרז להופעות אלרגיות וגירויים שוניםככל שישנם הרבה רהיטים בבית העשויים מתחליפי עץ הסיכון עולה.
    הפתרון להישמר מרהיטים העשויים תחליפי עץ מודבקים שמקורם אינו ידוע.

  • פורמלדהיד אינו מתאדה לחלוטין לעולם.
    הפורמלדהיד הוא חלק מהעץ המהונדס ולכן הוא לעולם לא יעלם מהחומר,למרות שעם הזמן כמותו תפחת.
    פתרון :מומלץ לאטום את חלקי העץ המהונדס השונים באמצעות מוצרי איטום מבוססי מיםמומלץ לאטום תחליפי עץ כגון סיביתסנדוויץ‘ ושבבית’, serif;">. האמור מתייחס למוצרים שאין לנו וודאות מלאה לגבי רמת הרעלים שהם מכילים.

  • הסירו את מקור הפורמלדהיד במהירות האפשרית.

    בגלל שהפורמלדהיד אינו נצמד לחומרים אחריםהסרה של החומר הנגוע תסלק את האיום במהירות.
    פתרון החלפת רהיטים העשויים מתחליפי עץ ברהיטים נקיים מפורמלדהיד כגון רהיטים מעץ מלא.


    לסיכוםאם אתם עומדים לרכוש רהיט שאינו עשוי מ-100% עץ מלא בקשו לקבל את אישור התקן לשימוש במוצרים אלורהיטים שיובאו לישראל אינם נבדקים ע"י מכון התקנים ואין להם תקן ישראליעובדה זו כמובן אינה מעידה על כך שהמוצרים רעילים אבל ללא תקן מתאים אתם עשויים להכניס לביתכם חומרים מסוכנים מאדקחו אחריות על בריאותכם!!!


  • הערהרהיטים העשוייםתחליפי עץ ומיוצרים בישראל מחויבים בתקן של מכון התקניםבקשו לראות את התקן .